
Kalbant apie Japoniją dažniausiai kyla mintys apie japonišką maistą, tradicinius menus, stulbinančią gamtą bei pažangiąsias technologijas, tačiau retai kam šautų į galvą mintis apie modernųjį meną. O vis dėlto šiuolaikiniai Japonijos menininkai stengiasi parodyti pasauliui ne tik tradicinio meno pusę, suteikti galimybę visuomenei atrasti ir Japonijos moderniąsias kūrybos sroves. Pasaulis, o kartu ir Lietuva, jau spėjo itin gerai susipažinti su Yayoi Kusama bei Takaši Murakami kūryba. O mes norėtume pristatyti kiek mažiau žinomą, bet vieną svarbiausių Japonijos pop art stiliaus atstovų – Keiichi Tannami (田名網敬一).
Šis multidisciplininis menininkas kuria daugiau nei 60 metų ir atstovauja meno permainų laikotarpį. Jo kūryba itin psichodelinė – išnyksta riba tarp realybės ir fikcijos, o įkvėpimo semiamasi ir iš kitų menininkų, ir iš gyvenimo patirčių. Menininkas yra surengęs daugybę parodų visame pasaulyje, jo darbai eksponuojami MoMA, Čikagos meno instituto, Jokohamos meno muziejaus ir kt. kolekcijose. Jis bendradarbiavo su tokiais prekių ženklais kaip „Adidas“, BE@RBRICK ir „Uniqlo“.

Keiichi Tanaami
Tanaami gimė 1936 metais vasario 26 dieną Tokijo priemiestyje. Savo vaikystę praleido itin permainingame istorijos laikotarpyje – dėl prasidėjusio bombardavimo jo šeima buvo priversta persikelti ir slėptis. Pats Tanaami gimtajame mieste matė šimtus bombardavimo išpuolių, kurie itin giliai įstrigo jo pasąmonėje. Būtent vaikystėje jis užmezgė stiprų ryšį su menu – mėgo piešti matytas scenas iš filmų, perteikdamas jas savitai, labiau siurrealistiškai. Mokydamasis gimnazijoje toliau išsaugojo meilę piešimui ir norėjo stoti į menų universitetą, tačiau tam prieštaravo jo šeima. Jie netikėjo, kad būdamas menininku jis turės „tikrą“ darbą. Galų gale, pasiekus kompromisą, Tanaami įstojo į Musašino menų universitetą, tačiau į grafinio dizaino specialybę. Studijos jam sekėsi ir jas baigęs pradėjo itin sėkmingą karjerą reklamos ir redakcijos srityje.
Nors ir dirbo vadinamąjį „tikrą“ darbą, tai nė kiek nesumažino Tanaami kūrybinio įkvėpimo. Menininkas kūrė gyvybingus pasaulius, kurie buvo pilni moterų, akių ir vaizdų iš komiksų. Jo paveiksluose geismas ir smurtas, seksas ir mirtis atsidurdavo greta vienas kito. Jau 1966 metais jis išleido asmeninę pop art knygą „Keiichi Tanaami portretas“, kurioje japoniški komiksai manga susiliejo su amerikiečių herojų komiksais. O 1968 m. jis sukūrė japonų kalba išleisto roko grupės „Jefferson Airplane“ albumo „After Bathing at Baxter’s“ (2 pav.) viršelį, bei grupės „The Monkees“ albumo „Pisces, Aquarius, Capricorn & Jones Ltd.“ vizualą (3 pav.).


Kurti tokį įvairiaspalvį, judrų ir netgi šokiruojantį meną Tanaami įkvėpė ir gyvenimo patirtys, ir sutikti žmonės. Vaikystėje matyti bombardavimai paliko didžiulę žymę ir tai atsiskleidžia jo kūryboje. Riaumojantys amerikiečių bombonešiai, iš lėktuvų mėtomos bombos, signalinės raketos ir t.t. – itin dažni motyvai Tanaami kūryboje (4 pav.). Įtakos padarė ir kino filmai, mat vaikystėje tarsi gyveno kino teatre ir per metus pamatydavo daugiau nei 500 filmų. Pats menininkas teigia, kad žiūrint tiek daug filmų, riba tarp fikcijos ir realybės ima susilieti ir verčia pasimesti. Šios ribos išnykimas jaučiamas jo kūryboje, kurioje filmų/komiksų personažai sugretinami su realiais asmenimis ir įvykiais (5 pav.).


Susipažinimas su neo-dadaizmo stiliumi ir būtent Andy Warhol kūryba pritrenkė menininką ir įkvėpė susitelkti į vaizduojamąjį meną. O Jono Meko bei Kenneth Anger darbai sužadino norą išmėginti įvairias medijas bei žanrus ir neapriboti savęs. Išbandyti save animacijos ir video kūryboje taip pat įkvėpė ir Osamu Tezuka, kurio sukurtą filmuką „Astro Boy“ Tanaami jau nuo seno mėgo. O susipažinęs su Sergei Eisenstein, Rusijos avangardinių filmų režisieriaus, darbais, ėmė analizuoti montažo teoriją ir ieškoti naujų metodologijų redagavime bei dizaine. Sukūrė erotinį popmuzikos filmuką „Good-by Marilyn“ (1971 m.), „Good-by Elvis and JAV“ (1971 m.), kuriame ironiškai buvo kritikuojama galinga Amerikos valstybė, ir dar daug kitų animacijų (pvz. „Commercial War“ (1971) https://keiichitanaami.com/img/animation/KT_video_06.mp4). Tapęs pirmuoju japoniškojo „Playboy“ žurnalo meno vadovu ir išvykęs į Ameriką, patyrė kultūrinį šoką, kuris įkvėpė sukurti daugybę darbų, provokuojančių įvairiausius tabu, pavyzdžiui, antisocialine tematika, kritikuojančių sistemą ir seksualinės raiškos išlaisvinimą (6 pav.).

Vis dėlto, aistra kūrybai kartais išsenka. Sulaukęs 45 metų menininkas išgyveno kūrybinę krizę. Praradęs įkvėpimą ir norą kurti, jis įniko į alkoholį, ėmė mažai miegoti, o nuolatinis darbas paklaikusioje sąmonės būsenoje smarkiai nusilpino jo kūną. Keturi ligoninėje praleisti mėnesiai privertė suvokti gyvenimo laikinumą ir mirties egzistavimą. Tačiau, sveikdamas patyrė nemažai haliucinacijų, kurios sugrąžino kūrybinę energiją ir įkvėpė sukurti darbų gyvenimo ir mirties tematika (7 pav., 8 pav.). Užsidegimas kūrybai jau niekur nebedingo ir vis daugiau jo darbų buvo pristatomi pasaulinei vaizduojamojo meno scenai. Kiekvienais metais Tanaami sulaukia vis didesnio tarptautinio pripažinimo, nes jo kūryba eksponuojama galerijose ir muziejuose visame pasaulyje. Nauji kino darbai rodomi tarptautiniuose kino festivaliuose, tarp jų – Štutgarto animacinių filmų festivalyje Vokietijoje (2009 m.), Tarptautiniame animacijos filmų festivalyje Annecy Prancūzijoje (2012 m.), Los Andželo animacijos festivalyje (2012 m.) ir t.t. Galų gale visas pasaulis atrado unikalią Tanaami kūrybą.


Keiichi Tanaami atstovauja Japonijos pop art srovę ir pasižymi intensyvia kryžminės kūrybos sinteze – nepririša savęs prie vienos meno srities. Menininkas kuria spalvingus, karikatūriškus paveikslus, koliažus, animaciją ir darbus ant popieriaus, kuriais kvestionuoja skirstymą į „aukštąją“ ir „žemąją“ kultūrą bei Rytus ir Vakarus. Savo vis kintančiuose siurrealistiniuose, erotiniuose, smurtiniuose ir nerimą keliančiuose darbuose jis sugretina XX a. amerikietiškus pavyzdžius su tradicinės japonų iliustracijos ir mangos elementais. Menininko kūryboje susimaišo pop art elementai ir iš vaikystės išlikę įspūdžiai, o tarp jų įsipina ir patirti haliucinaciniai išgyvenimai. Tad Tanaami, kaip ir jo kūryba, yra visas šių elementų mišinys.
Teksto autorė: Dorotėja Milikaitė
Šaltiniai:
https://keiichitanaami.com/en/
https://www.venusovermanhattan.com/artists/keiichi-tanaami
http://azito-art.com/artists/keiichi-tanaami/
https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/world-goes-pop/artist-biography/keiichi-tanaami