Vilniuje viešinti kinų meistrė: tapyba tušu – puikus būdas atsipalaiduoti

12189345_1040142049341148_7993009610221350356_oPraėjusią savaitę sostinėje prasidėjęs kūrybinių dirbtuvių ciklas „Trumpam į Kiniją“ lapkričio 4 d. keliasi į Vilniaus universitetą. Trečiadienio vakarą čia vyko Lietuvoje viešinčios grafikos dizaino meistrės iš Kinijos Li Fangning tapybos tušu dirbtuvės, kuriose Rytų Azijos menų gerbėjai turėjo galimybę ne tik susipažinti su šio tūkstantmečius gyvuojančio meno istorija, bet ir patys galėjo į rankas imti teptuką, ryžių popierių ir šią dailės rūšį išbandyti.

Apie tai, kuo žavi kinų tapyba tušu, ir kaip ji gali pasitarnauti kiekvieno iš mūsų kasdieniame gyvenime, kalbamės su kūrybinių dirbtuvių lektore L. Fangning.

Tapybos tušu tikslas – pasidalinti emocija

„Tapybos tušu tikslas niekada nebuvo atkartoti vaizduojamo objekto išorinį panašumą, bet greičiau perteikti jo dvasią“, – pradeda pokalbį L. Fangning. „Kinų, ir apskritai Rytų Azijos, tapybą tušu būtų galima apibūdinti kaip meną perteikti akimirkos žavesį, pavaizduoti tai, kas ne visada pastebima iš pirmo žvilgsnio. Norėdamas nutapyti pušį, neprivalai tapti botaniku ar iki smulkmenų išanalizuoti sudėtines šio augalo dalis, bet turi sugebėti pasidalinti jos skleidžiama ramybe, o galbūt ir sakų kvapu“.

Šešis tūkstantmečius skaičiuojanti kinų tušo tapyba skirtingais laikotarpiais įgaudavo vis kitokias formas, keitėsi dominuojančios temos ir tapymo būdai. „IV a. peizažų tapyba įsitvirtino kaip savarankiška šios dailės rūšies šaka, kurią ilgainiui imta skirstyti į spalvotų ir nespalvotų peizažų tapybą. Taigi, klaidinga būtų teigti, kad ši tapyba neturi nieko bendra su spalvomis – kartais joje naudojami mėlynos, žalios ar raudonos spalvos mineralų pigmentai“, – teigia L. Fangning, pridurdama, kad dirbtuvių dalyviai taip pat turės galimybę išbandyti spalvotą tapybą tušu. Vienos žinomiausių kinų tušo tapybos temų – gėlių ir paukščių tapyba – tapo ypač populiarios Song dinastijos laikais, o kaip atskiras žanras susiformavo IX a. Slyvų žiedai, orchidėjos, bambukai, chrizantemos, pušys, kiparisai – tai tik keletas populiariausių to meto tapybos objektų, kuriuos tapydami menininkai siekė atskleisti individualų savo braižą ir charakterį.

Ką žinoti pradedančiajam tapytojui ?

Gera pradžia – pusė darbo, taigi ir susiruošus išbandyti azijietiškas tapybos tušu technikas pravartu žinoti keletą pagrindinių dalykų apie tinkamas darbo priemones. „Didžiausią įtaką tradiciniam kiniškosios tapybos tušu išskirtinumui turėjo tapybai naudojamos medžiagos bei įrankiai ir tai, kaip šie salygojo pačias tapybos technikas“, – pasakoja L. Fagning. „Pirmiausia, teptukas. Tušo tapyboje ir kaligrafijoje naudojami teptukai yra kitokie, nei įprastai naudojami Vakaruose. Jų galiukas itin plonas, nes taip galima išgauti patį įvairiausią linijų plotį ir tušo intensyvumą. Taigi, pirmieji piešiniui svarbūs elementai – tai linija ir atspalvis. Kitos tapybai naudojamos priemonės yra tušas, tradiciškai presuotų plytelių pavidalu, o tapyti galima ir ant popierius, ir ant šilko“, – pasakoja Vilniuje besisvečiuojanti meistrė, daugiau paslapčių žadanti atskleisti nemokamose VšĮ Azijos menų centro ir Konfucijaus instituto organizuojamose kūrybinėse dirbtuvėse. „Tapyba tušu yra puikus atsipalaidavimo būdas, kurį išbandyti vertėtų kiekvienam. Tušo potėpiais diktuojamas tam tikras paveikslo ritmas ir kuriamas estetinis vaizdas, kuris padeda perteikti objekto ir vidines, ir išorines savybes. Tačiau tuo pat metu, lieka labai daug erdvės reikštis ir skleistis paties tapytojo stiliui ir jo individualumui“, – pokalbį baigia L. Fagning.

11223873_1040141496007870_2754831001621367115_o 12184272_1040142036007816_1455734034474953194_o 12185278_1040141499341203_1396760514459428247_o 12186384_1040141352674551_8139328723772331313_o-2 12186745_1040141572674529_2061523394815665643_o 12188172_1040141646007855_1917609176649869970_o 12188193_1040142079341145_2314690984931855418_o 12188196_1040141359341217_6687084094430613655_o 12194649_1040141356007884_8564218618542182694_o