Mokuhanga - medžio raižinių spaudos menas

Mokuhanga (木版画) yra tradicinis japonų medžio raižinių menas, kuris nuo Edo laikotarpio tapo neatsiejama Japonijos kultūros dalimi. Jo išskirtinumas slypi ne tik technikoje, bet ir estetinėje raiškoje, kuri sugebėjo peržengti ne tik laikmečio, bet ir geografines ribas. Šiandien Mokuhanga išlieka aktuali tiek tradiciniame, tiek moderniame mene, o jos technika pritaikoma skirtingose vizualinės kultūros srityse – nuo knygų iliustracijų iki animacijos ir net tatuiruočių meno.

Mokuhanga ištakos ir istorija

Mokuhanga atsirado budizmo plitimo Japonijoje metu, Nara laikotarpiu (710–794 m.), kai medžio raižiniai buvo naudojami religinių tekstų ir iliustracijų spausdinimui. Iki tol Japonijoje spausdinimas nebuvo plačiai naudojamas, o rankraštinė kultūra dominavo tiek literatūroje, tiek meno pasaulyje. Mokuhanga atnešė naujas galimybes, leisdamas lengviau platinti tiek religinius tekstus, tiek vizualinius kūrinius.

Tarp ryškiausių Edo laikotarpio Mokuhanga meistrų išsiskiria Katsushika Hokusai (葛飾北斎) su savo žymiausiu darbu „Didžioji banga prie Kanagavos“ tapo ikona ne tik Japonijoje, bet ir Vakarų pasaulyje. Šis kūrinys tapo ne tik Mokuhanga simboliu, bet ir vienu atpažįstamiausių Japonijos meno kūrinių pasaulyje. Hokusai menas išsiskyrė ne tik detalumu ir dinamiškumu, bet ir inovatyviu požiūriu į kompoziciją bei spalvų naudojimą.

Okumura Masanobu – Taking the Evening Cool by Ryōgoku Bridge

Be peizažų, Hokusai kūrė iliustracijas knygoms, portretus, gamtos studijas ir netgi architektūros eskizus. Jo „Hokusai Manga“ – iliustruota serija, kurioje vaizduojami žmonės, gyvūnai ir mitologinės būtybės – tapo ankstyvu japoniško komikso pirmtaku ir įkvėpė daugelį vėlesnių menininkų. Hokusai eksperimentavo su perspektyva ir europietiškais piešimo metodais, o jo darbai padarė didelę įtaką tiek Japonijos, tiek Vakarų menui.  XIX a. pab. Mokuhanga įkvėpė tokius Europos menininkus kaip Vincentas van Goghas ir Claude Monet, paskatindamas Japonizmo1 bangą. 

Katsushika Hokusai – The Great Wave off Kanagawa

Meiji laikotarpiu (1868–1912 m.) Mokuhanga populiarumas smuko, nes šalyje vyko intensyvi modernizacija. Vakarietiškos technologijos, tokios kaip litografija ir spaudos presai, tapo populiaresni dėl jų efektyvumo ir masinės gamybos galimybių. Japonijos valdžia skatino industrializaciją ir vakarietiško meno estetiką, todėl Ukiyo-e bei tradiciniai raižiniai buvo laikomi pasenusiais. Taip pat išnyko Edo laikotarpiu klestėjęs miesto gyventojų sluoksnis, kuris buvo pagrindinė Mokuhanga meno vartotojų grupė, o jų vietą užėmė vakarietišką kultūrą puosėlenti publika. Nepaisant to, Mokuhanga technika išliko gyva tarp tam tikrų menininkų ir buvo atgaivinta XX a. per Sōsaku-hanga (創作版画) judėjimą. Šis judėjimas pabrėžė menininko individualumą bei kūrybos laisvę. Skirtingai nuo tradicinės Mokuhanga praktikos, kur kiekvieną etapą atlikdavo skirtingi amatininkai, šio judėjimo menininkai visą procesą – nuo raižymo iki spaudos – atlikdavo patys. Tokiu būdu siekta paversti medžio raižinius asmenine, unikalią išraišką turinčia meno forma. 

Mokuhanga technika ir jos unikalumas

Viena iš pagrindinių Mokuhanga ypatybių – rankinis spausdinimo procesas, kuris skiriasi nuo vakarietiškų grafikos technikų. Jis nereikalauja spaudos preso, o naudojami natūralūs vandens pagrindu pagaminti pigmentai.

Mokuhanga procesas prasideda dizaino paruošimu, kai menininkas nupiešia eskizą ir perkelia jį ant medinės lentos. Vėliau, naudojant specialius kaltelius, lentose išraižomi linijų ir spalvų sluoksniai, kiekvienai spalvai paruošiant atskirą lentą. Dažant naudojami tik natūralūs pigmentai, kurie tepami specialiais teptukais, suteikiant skaidrų ir subtilų atspalvį. Galiausiai popierius rankomis prispaudžiamas prie lentos naudojant baren (馬連) trintuvą, kuris leidžia tolygiai perkelti dažus ant popieriaus, suteikiant darbui unikalią tekstūrą ir gilumą.

Vienas iš didžiausių Mokuhanga privalumų ir unikalumų yra jo ekologinis aspektas. Skirtingai nuo daugelio kitų spaudos technikų, Mokuhanga nenaudoja cheminių tirpiklių, sintetinės spaudos dažų ar industrinių mašinų. Vietoj to, viskas atliekama rankiniu būdu, naudojant tik natūralus ingredientus: medines lentas, augalinės kilmės dažus ir tradicinį japonišką popierių washi.

Tokie procesai ne tik sumažina taršą, bet ir skatina tvarią meno praktiką, leidžiančią kurti aukštos kokybės spaudinius, kurie išlieka ilgaamžiai. Be to, Mokuhanga populiarumo augimas prisideda prie tradicinių medžio raižinių technologijų išsaugojimo bei senovės amatininkų darbo palaikymo, užtikrinant, kad šis menas išliks gyvas ir ateities kartoms.

Mokuhanga išliko ne tik Japonijos meninio paveldo dalimi, bet ir tapo universalia technika, kuri prisitaiko prie šiuolaikinio meno reikalavimų. Jos ekologinis aspektas, nesintetiniai pigmentai bei rankų darbo procesas daro ją patrauklia tiek tradiciniams menininkams, tiek inovatyviems kūrėjams. Mokuhanga išlieka ne tik meno istorijos reliktu, bet ir nuolat atsinaujinančia bei prisitaikančia meno forma, įkvepiančia tiek Japonijoje, tiek visame pasaulyje.

Utagawa Hiroshige – The fifty-three stages of Tokaido

Šaltiniai:

https://www.wetpaintgalleryonline.com/mokuhanga-the-art-of-japanese-woodblock-printing

https://www.tokyoweekender.com/art_and_culture/arts/the-mokuhanga-revival-how-japanese-woodblock-printing-is-going-global

https://www.adrianholmesva.com/mokuhanga-background

https://www.jacksonsart.com/blog/2019/04/26

https://www.marybrodbeck.com

Straipsnį parengė IV k. japonologijos studentė Evelina Petrovaitė.