Ikebana: technologijų ir meno sąjunga

„Ikenobo kompozicija“, Yoshiko Nakamura, 2008m., Sietlas (JAV), Ikenobo gėlių komponavimo technika, fotografas Josh Mebel, 2008m.

Ikebana (生け花 ikebana) – tradicinis gėlių komponavimo menas Japonijoje. Ši meno rūšis Japoniją pasiekė VIa. per Kinijos budizmo atstovus. Tuo metu šioje religijoje paplito gėlių įteikimo ritualas Budai. Indijoje, kurioje ir gimė budizmas, labai reikšmingi yra lotosai. Tačiau, Japonijoje Budai pagarbinti buvo naudojamos gėlės, atitinkančios keturis metų laikus. Ankstyvuoju Muromači periodu (室町時代 Muromachi jidai; 1336-1573), Japonijoje gėlių vazos puošė ne tik budistines šventyklas, bet ir įtakingų personų (Muromači šiogūnato, Ašikaga šeimos ir pan.) namus. Iš pradžių gėlių komponavimo menas neturėjo gilios prasmės ar taisyklių, tačiau vėliau, dėka šiogūno Ašikaga Yošimasa (足利義政Ashikaga Yoshimasa; 1435-1490), buvo sukurtos pagrindinės taisyklės. Viena svarbiausių taisyklių buvo ta, jog ikebana menas turi simbolizuoti laiką ir perteikti mintį.

Gamtos svarba pabrėžiama ne tik budizmo, bet ir šintoizmo (神道 shintō) religijoje. Pats šintoizmas yra viena plačiausiai išpažįstamų religijų Japonijoje. Joje nėra konkretaus dievo, tačiau gausu dievybių kami (神kami). Pastarosios gali būti „įsikūnijusios“ įvairiuose gamtiniuose (ir ne tik) objektuose, gyvūnuose ar net žmonėse (Ono, William P. Woodard, 2011). Taigi ikebana, kurioje naudojami augalai (gamtos elementai) yra susijusi su šintoizmo religija, kadangi įvairios gėlių kompozicijos tartum kuria atskirą pasaulį. Šiame pasaulyje žmogus ir gamta dirba ir egzistuoja drauge. Ikebana mene svarbus ir „gėlių kalbos“ (花言葉hanakotoba) konceptas, pagal kurį kiekvienas augalas turi skirtingą reikšmę ir simbolį. Pavyzdžiui, kai kurios gėlės ir jų spalvos atneša nelaimę. Raudonos gėlės, pastebimos laidotuvių metu ir simbolizuoja ugnį ir gaisrą. Persikų ir vyšnių žiedai simbolizuoja pavasario metą, visterijos, lotosai ir bijūnai – vasaros, o klevo lapai, chrizantemos ir purpuriniai sukučiai – rudens. Visi žoliniai augalai yra moters simboliai, o medžiai – gyvybės ir vyro. Šio meno dėka ugdoma tolerancija ne tik gamtai, bet ir pačiam žmogui.

Nepaisant savo tradiciškumo, ikebana pasiekė ir virtualią sferą. Šiuolaikiniame technologiškai pažengusiame pasaulyje tai yra natūralus procesas, kadangi virtualioje erdvėje daugelį veiksmų atlikti yra paprasčiau ir patogiau. Pažvelkime į tai, kaip gėlių komponavimas yra pritaikomas įvairiose platformose.

Shinsei ryū 真生流ikebana gėlių kompozicija“, 2018m., Nagoya (Japonija),  Shinsei ryū gėlių komponavimo technika, fotografas Gryffindor, 2018m.

2020 metais, pasitelkdami dirbtinio intelekto operuojama „CycleGAN“ sistema, Kioto universiteto studentai pabandė sukurti skaitmeninę gėlių kompozicijos versiją. Ikebanos kompozicijos pasižymi  minimalistiškumu, tad skaitmeninė sistema tapo puikiu įrankiu – savotišku „teptuku“ – leidusiu sukurti aibę unikalių kūrinių.

Pati sistema veikia tranformuodama vieną paveikslą ar nuotrauką į kitokio stiliaus vaizdą. Integruojant ikebana meninį stilių, įvairios formos, linijos ir šešėliai, matomi nuotraukose, buvo pavaizduojami augalais. Tokiems paveikslams kurti pasitelktos skirtingo sudėtingumo formos (nuotraukos), kaip kad kraštovaizdžiai, gyvūnai ar žmonių veidai.

1 Paveikslėlis – Kraštovaizdžių formos

Hung Mai, et al, 2020. „Developing Japanese Ikebana as a Digital Painting Tool via AI“, iš Entertainment Computing – ICEC 2020,  ed. Cong  Nunes, Nuno J. et al., Switzerland: Springer Nature Switzerland AG, 303.

2 Paveikslėlis – Gyvūnų formos

Hung Mai, et al, 2020. „Developing Japanese Ikebana as a Digital Painting Tool via AI“, iš Entertainment Computing – ICEC 2020,  ed. Cong  Nunes, Nuno J. et al., Switzerland: Springer Nature Switzerland AG, 305.

3 Paveikslėlis – Žmonių formos

Hung Mai, et al, 2020. „Developing Japanese Ikebana as a Digital Painting Tool via AI“, iš Entertainment Computing – ICEC 2020,  ed. Cong  Nunes, Nuno J. et al., Switzerland: Springer Nature Switzerland AG, 304.

Šie kūriniai parodo tradicinio Japonijos meno bei technologijų sąveikos rezultatą. Anot studentų, atlikusių šiuos bandymus su dirbtinio intelekto operuojama „CycleGAN“ sistema, šis perėjimas iš didelio gyvūnų į smulkų augalijos pasaulį iš pradžių gali pasirodyti kiek neįprastu, tačiau „<…> neįprastos (bet harmoningos) idėjos yra esminiai taškai kuriant meną“ (Hung Mai, et al, 2020: 301). Bandymui atlikti buvo pasirinktos įvairios kraštovaizdžių, žmonių ir gyvūnų nuotraukos, kurios ženkliai skyrėsi nuo gėlių kompozicijų. Galima pastebėti, jog su gamta susiję galutiniai kūriniai primena tradicinį Japonijos gėlių komponavimo stilių (matomi įvairūs augalai bei jų spalvinės kompozicijos, vietomis pagrindai primena mažas plokščias vazeles). Autorių nuomone, tai tarsi pabrėžia idėją, jog ikebana buvo įkvėpta įvairių kraštovaizdžių bei gamtos. Matoma gyvūnų transformacija į spalvingas ikebana kompozicijas stulbina savo siurrealistiškomis formomis.

Ikebana susijusi su šiuolaikinėmis technologijomis ir dėl to, kad mokytis ikebana meno galima „TracKenzan“ trimatėje grafinėje sistemoje, valdomoje išmaniuoju pieštuku. Minėtosios sistemos funkcijas ir įrankius labai patogu pritaikyti virtualios ikebana kūrimui, kadangi su pieštuku naudojama liečiamoji plokštė veikia tarsi kenzan (剣山 kenzan; metalinis pagrindas, į kurį įbedamos gėlės ikebana mene), o pats pieštukas – kaip įvairūs augalai. Sistemą pritaikiusių Japonijos studentų  nuomone, mokymosi priemonės, kaip antai Virtualios Realybės (VR) akiniai ar „TracKenzan“  yra be galo naudingas ir efektyvus ikebana meno mokymosi būdas, kadangi pradedantieji gali naudotis neribotu gėlių ir dekoracijų kiekiu bei bandyti iš naujo, tokiu būdu nešvaistydami turimų resursų. Taip pat, kadangi bandymas kurti gėlių kompozicijas buvo vykdomas naudojantis MacBook Pro kompiuteriu, tai reiškia, jog ateityje galima tikėtis platesnės prieigos prie trimačio ikebana meno kūrimo ir kurti naujas kompozicijas neišeinant iš namų.  

4 Paveikslėlis – „TracKenzan“ sistemos sukurtas ikebana pavyzdys, o dešinėje – įrankiai (plokštė bei išmanusis pieštukas)

Yokokubo, Anna et al., 2020. „TracKenzan: Digital Flower Arrangement Using Trackpad and Stylus Pen“ iš HCI International 2020 – Late Breaking Papers, ed. Stephanidis, Constantine et al., Switzerland: Springer Nature Switzerland AG, 337.

„TracKenzan“ sistemoje kompozicijų kūrimo procesas yra labai detalus ir pasižymi daugeliu funkcijų, kaip kad gėlių pasirinkimas, apkarpymas, stiebelių trumpinimas ir reikalingų dekoracijų kūrimas ar net norimo vazos stiliaus pasirinkimas. Naudojantis šia sistema galima naudoti tas pačias augalines detales iš naujo jų nepažeidžiant. Tai yra dar vienas šios sistemos pranašumas, kadangi realybėje kuriant gėlių kompoziciją dažnas tos pačios gėlės pozicijos keitimas kenzan pagrinde gadina jos stiebą. Norint patikrinti „TracKenzan“ sistemoje kuriamo ikebana meno kokybę buvo atliktas eksperimentas, kurio metu dvidešimt asmenų (šių tarpe buvo vienuolika pradedančiųjų, aštuoni pažengusieji bei vienas ikebana meno mokytojas) pamėgino sukurti po vieną gėlių kompoziciją virtualioje erdvėje. Dauguma dalyvių, įskaitant ir patį mokytoją, komentavo, jog tai puikus metodas norint lavinti įgūdžius bei skatinti mokytis ikebana tradicinio meno.

5 Paveikslėlis – darbai atlikti „TracKenzan“ sistemoje

Yokokubo, Anna et al., 2020. „TracKenzan: Digital Flower Arrangement Using Trackpad and Stylus Pen“ iš HCI International 2020 – Late Breaking Papers, ed. Stephanidis, Constantine et al., Switzerland: Springer Nature Switzerland AG, 341.

Dar vienas, kiek neįprastas ikebana kūrimo metodas yra susijęs su garsu ir dažais. Tokį ikebana kūrimo būdą sugalvojo Japonijos meno studentai eksperimentuodami su įvairiomis terpėmis ir medžiagomis. Pats procesas yra pakankamai paprastas. Dėl stiprių kolonėlių skleidžiamų garso vibracijų, virš jų paruoštas dažų mišinys staigiai iškylą į orą – tarsi „pašoka“. Šis procesas dar vadinamas „garso vibracijos“ sistema (angl., Sound vibration system). Atlikus keletą tokių bandymų ir rezultatais pasidalinus socialinėse medijose, buvo pastebėta, jog vartotojai šiuos meno kūrinius sieja su Japonija ir būtent ikebana menu. Galbūt tai galima aiškinti tuo, kad „pašokę” dažai iš tiesų primena augalų šakeles, o galbūt tokios formos siejamos su Japonija ir dėl to, kad primena minimalistiškus zen tapybos darbus. Gamtiniai elementai nutapyti vos keliais potėpiais neretai pastebimi Japonijos mene (pavyzdžiui, medžio graviūrose vaizduojamas Fudži kalnas (富士山 Fuji san) ar gamtos peizažai apskritai). Tokiu būdu ši meno šaka ir įgavo „Ikebana skambesio“ (angl., Sound of Ikebana) pavadinimą, kurios kūrimo metu naudojamas momentinis fotoaparatas ir minėtoji „garso vibracijos“ sistema. Akivaizdu, jog du pavyzdžiai (6 pav.) yra kažkuo panašūs vienas į kitą, nors jų kūrimo technikos ir spalvos fundamentaliai skiriasi. „Ikebana skambesio“ nuotraukose užfiksuotas rezultatas priklauso nuo garso stiprumo, pilamų skysčių kiekio bei tirštumo, jų rūšies ir panašiai. Naudojamos spalvos gali būti siejamos su įvairiomis Japonijos šventėmis, metų laikais ar net religinėje sferoje naudojamomis spalvinėmis kombinacijomis, lygiai taip pat, kaip ir tradicinėse ikebana kompozicijose.

6 Paveikslėlis – „Garso vibracijų“ metodo pavyzdys

„Ikebana skambesio“ kūrimo procese dalyvavusios menininkės Nako Tosa pavyzdžiai.

Taigi, meno „persikėlimas“ į virtualiąją erdvę ir jo sąlytis su šiuolaikinėmis technologijomis prisilietė ir prie tradicijas puoselėjančios Japonijos. Tradicines ir netradicines gėlių kompozicijas imta kurti naudojantis įvairiomis technologijomis, kaip kad šiandien pristatytomis „CycleGAN“, „TracKenzan“ ar garso vibracijos sistema. Toks technologijų ir tradicinio meno suvienijimas rodo, jog pastarąjį norima išsaugoti ir įamžinti ateities kartoms. Virtualioji erdvė tarsi įgyja meno kūrinius saugančio ir amžino muziejaus formą.

Ikebana ir technologijų sąjunga yra tradicinio ir šiuolaikinio meno sampratos sąjungos simbolis. Ši žodžiu perduodama gėlių komponavimo tradicija pasiekė virtualųjį pasaulį ir tampa mūza naujų meno formų kūrimui.

Teksto autorė: Monika Moisejeva

Šaltiniai:

  1. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-030-65736-9.pdf
  2. https://www.mdpi.com/2076-0752/8/1/38
  3. https://www.arcjournals.org/pdfs/ijhsse/v8-i3/9.pdf
  4. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-030-60117-1.pdf
  5. https://www.jstor.org/stable/25505753
  6. https://www.jstor.org/stable/1737600
  7. ikebana — Britannica Academic
  8. https://www.britannica.com/topic/Shinto
  9. Ono, William P. Woodard, 2011. Shinto the Kami Way, Tuttle Publishing. https://books.google.lt/books?hl=lt&lr=&id=aALRAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT7&dq=death+purification+in+shinto&ots=kZXpKJKd23&sig=039fVu9jbsC9s7L_UGN6h8172BU&redir_esc=y#v=onepage&q=death&f=false

Papildomai besidomintiems:

  1. Naoko Tosa’s 4K New Sound of IKEBANA -Spring- – Bing video
  2. https://www.youtube.com/watch?v=kYaqBUQOVr8
  3. https://www.youtube.com/watch?v=vpHEqeyTQNw

Vaizdinės medžiagos nuorodos:

  1. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nagoya_Ikebana_Art_Exhibition_Sakae_Nov_2018_30.jpg
  2. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ikebana_-_Yoshiko_Nakamura_01B.jpg
  3. The Sound of ikebana | Nako Tosa – Arch2O.com