Ką išduoda šypsena? Yue Minjun autoportretai.


1 paveikslėlis. Yue Minjun, Solar System 2005, iš:
http://www.artnet.com/magazineus/reviews/davis/davis11-12-07_detail.asp?picnum=9

Man patinka juoktis. Pirmiausia iš savęs, kartais iš aplinkos, kartais iš gyvenimo, dažnai iš meno. Tikėkimės kartu su kitais, tačiau gerai mokėti juoktis ir vienatvėje. Juokas, o gal tik šypsnis savyje laiko daug informacijos, o gal slepia? Kažkada vaikystėje, galvojau, kad mano šypsena yra per didelė, tad kelerius metus nuotraukose šypsodavausi nerodydama dantų. Kas, tiesą pasakius, mane paversdavo šiek tiek gąsdinančia, ar bent jau kažką slepiančia. Gal ne tik savo dantis?

Sarkazmas ar ironija kalboje kartais pridengia gilias žaizdas, kurios, tokiu būdu išreikštos, yra gerai suprantamos žmogui. Tačiau nedažnai matome šypsnį piešiniuose. Nagrinėdamas šią temą savo straipsnyje Nicholas Jeeves primena, kad vaizduojamajame mene, šypsena nebuvo labai liaupsinama (Jeeves 2013). Pirmiausia, ji buvo daugiau tapatinama su žemesnio socialinio sluoksnio žmonėmis ir, tiesiog, turėjo per didelės laisvės ir palaidūniškumo atspalvį. Neskaitant to, vėliau, šiek tiek kilstelti lūpų kampučiai menininkams davė gerokai daugiau laisvės vaizduoti įvairesnius jausmus, o kai kuriais atvejais – juos slėpti? (ten pat).

Nicholas Jeeves akcentuoja, kad pati šypsena yra tokia momentinė ir trapi reakcija, kad ją tiek pat sunku išlaikyti natūralią, kaip ir nupiešti (ten pat). Sustingusią šypseną, nors ir nedažnai, visgi galime rasti viename ar kitame garsaus menininko paveiksle ar nuotraukoje. Užtat sustingęs juokas, yra ganėtinai keistas vaizdinys, ypač paveiksluose. Pilnas laisvės ir nesivaržymo, dinamiškas veiksmas, netekęs kartu su savimi nešamo garso, gali pasirodyti kiek keistas, galbūt net nemalonus stebėti, nes verčia pasijusti nepatogiai. Lygiai taip pat, kaip užstrigęs patefonas priverstų pasijusti nepatogiai, tarsi visas pasaulis eitų iš rikiuotės.

Tokias šypsenas aliejiniais dažais tapo Kinijos dailininkas Yue Minjun. Šiuo metu vienas garsiausių Kinijos šiuolaikinio meno atstovų garsėja besišypsančiu veidu. Būtent savo – didžioji dalis jo paveikslų yra autoportretai.

1962 metais, Kinijoje gimęs menininkas augo Kultūrinės revoliucijos metu, tad jo vaikystė buvo pilna šurmulio. Nors baigus mokyklą, Yue Minjun pradėjo dirbti elektriku, 1985 metais jis įstojo į dailės studijas Hebei Normal universitete, kur mokėsi tapybos, atspaudų bei skulptūros amato. Garsus Kinijos meno kritikas Li Xianting, priskiria Yue Minjun prie „cynical realism“ kategorijos meninikų, kurie smarkiai paveikti 1989 metų Tiananmen aikštėje, Pekine vykusių žiaurumų, savo darbuose reiškė susirūpinimą žmonėmis bei nepasitenkinimą egzistuojančia politine sistema. Yue Minjun Financial Times straipsnyje teigia, kad iš meninkų tikimasi, kad jie bus šališki, politikos, egzistuojančių suvaržymų kritikai, tačiau menininkas teigia, kad savo darbais jis nori nagrinėti „žmogaus gyvenimo agoniją ir sumišimą, kurį jis turi patirti gyvendamas šiuolaikinėje visuomenėje“ (straipsnis čia). Paveiksle Solar System (1 pav.) galima įžvelgti šį atotrūkį, sklandymą visatoje. Visuose menininko paveiksluose, atsikartoja pats Yue, vienodais drabužiais, vienoda išraiška. Paveikslai išryškina, kaip kartais esame įsisukę į savo rutinas, įpročius, kada net nepastebėdami „užsidedame“ šypseną.


2 paveikslėlis. Yue Minjun, Execution 1995, iš: http://www.artnet.com/magazineus/reviews/davis/davis11-12-07_detail.asp?picnum=1

Vienintelis jo paveikslas, kuris beveik be abejonės referuoja į 1989 metų įvykius yra Execution (2 pav.). Iš pirmo karto žvilgtelėjus į besikartojančią rausvą, besišypsančią galvą nematyti pajuokos, baimės ar pasimetimo. Tik įsižiūrėjus į nejudantį veidą, galybę besijuokiančių veidų, ima kilti gumulas gerklėje, išryškėja kažkokia neviltis. Pasidaro nepatogu, šypsena rausvuose veiduose išsikreipia. Execution šypsenos matyti tiek vienoje, tiek kitoje pusėje, kas galėtų reikšti, jog viskas kas vyksta šiame paveiksle yra persmelkta pasimetimo, tarsi viskas būtų tik žaidimas. Nors menininkas, sako, kad tiesiog „nori suvokti pasaulį“ ir, kad „politiškumas varžo“, tikriausiai kartais nuo jo nepavyksta pabėgti.


3 paveikslėlis, Yue Minjun Noah’s Ark 2005 Private Collection iš: http://www.artnet.com/magazineus/reviews/davis/davis11-12-07_detail.asp?picnum=8

Menininko paveiksluose matyti tiek rytų, tiek vakarų įtaka, maišosi simboliai. Pirmiausia, verta paminėti, kad pati Yue šypsena yra aliuzija į Besijuokiančią Budą, kuri neša sėkmę, įkūnija akimirkos džiaugsmą ir pilnatvę. Kai kuriuose paveiksluose šita šypsena derinasi su vakarų simboliais, vaizduojamajame mene pasikartojančiais motyvais. Pavyzdžiui Noah’s Ark (3 pav.), kaip ir pavadinimas ryškina, yra Biblijos epizodas, tik, kad šiame laive susispraudę sėdi Yue, besišypsantys ir visiškai nesuprantantys kokia jų lemtis ar paskirtis šiame laive ir, apskritai, vandenyne. 4 paveikslėlyje matyti Laisvės statula kartu su Kinijos akrobatais, labai aiškiai sukomponuoti skirtingų pasaulio kraštų simboliai.


4 paveikslėlis. Yue Minjun
Untitled 2005 iš: http://www.artnet.com/magazineus/reviews/davis/davis11-12-07_detail.asp?picnum=12

Įdomu kiek slepia šypsena. Įdomu ir tai, kad kartais esame linkę už jos patys pasislėpti, kad nereikėtu susidurti su savo, ar kitų žmonių kritika. Kartais ši reakcija, pirmiausia pozityvi ir natūrali, gali virsti represijos išraiška.

Naudoti šaltiniai:

https://www.ft.com/content/d15b7a5a-23b0-11e2-a46b-00144feabdc0

https://publicdomainreview.org/essay/the-serious-and-the-smirk-the-smile-in-portraiture

https://saatchigallery.com/artist/yue_minjun

http://www.artnet.com/magazineus/reviews/davis/davis11-12-07.asp

https://www.jstor.org/stable/pdf/43492537.pdf?refreqid=excelsior%3A14dd36a245d6330927513ef30d47c2de

http://www.artnet.com/artists/yue-minjun/

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/home-garden/meaning-behind-different-laughing-buddha-statues/photostory/64884321.cms

Autorė: Vaiva Šliažkaitė