Gilus, įtraukiantis bei sukrečiantis Choi Xooang kūrybos pasaulis

Pietų Korėjos šiuolaikinio meno scena kupina drąsių, iššūkių nebijančių bei dėl kūrybos pasiryžusių padaryti viską, meno atstovų. Pradedant nuo fotografijos, tapybos bei baigiant instaliacija – Pietų Korėjos menas pasiruošęs pritraukti kiekvieno žiūrovo akį, priversti susimąstyti bei sulaužyti sustabarėjusias visuomenės normas. Ne išimtis tarp Korėjos menininkų yra ir Choi Xooang, kuris savo menu kelia klausimus, šokiruoja ir savo realistiškomis skulptūromis suformuoja bei perteikia žmogaus emocijas, sustabdytas akimirksnyje [1]. Šiame straipsnyje kviečiame iš arčiau pažvelgti į korėjiečių kūrėją Choi Xooang ir susipažinti su jo kūriniais, trumpam pasineriant į realistišką ir
emocijų kupiną jo kūrybos pasaulį.

Kelionės pradžia
Choi Xooang gimė 1975 metais, Pietų Korėjos sostinėje Seule, kur gyvena iki šiol. Daugiausiai menininkas užsiima skulptūra bei instaliacijomis, tačiau 2005 metais Choi pabaigė Seulo Nacionalinį Universitetą, skulptūros studijas. Šio menininko darbai sulaukė nemenko pripažinimo, ypač jo gimtojoje šalyje. Šios skulptūros buvo rodomos daugumoje Pietų Korėjos galerijų bei muziejų, įskaitant į žymųjį Seulo Nacionalinį Modernaus ir Šiuolaikinio Meno muziejų bei Gwangju Meno muziejų. Turbūt geriausiai šis menininkas visgi yra žinomas dėl savo skulptūrų, kurias kuriant naudojo dervą, molį bei aliejinius dažus. Jos primena žmogaus kūno formas ar siluetus, dažnai hiperbolizuojant, pakeičiant jų įprastą dydį, paverčiant skulptūrą neproporcinga. [2]

Choi Xooang idėjos

Didžiausią savo dėmesį kūryboje menininkas skiria kasdieniško, paprasto žmogaus bei terpės, kuriame šis gyvena, tyrinėjimui, o vėliau ir perteikimui savo skulptūrose [3]. Choi Xooang taip pat stebi šiuolaikinės visuomenės elgesį – kaip visuomenės sistemos skirtingai veikia žmones, priversdamos prisitaikyti bei susitaikyti su tokia realybe, kokia ji yra būtent toje socialinėje, politinėje sistemoje [3]. Choi atskleidė, jog darbai “The Wings” (2009) ir “The Hero” (2009) buvo įkvėpti būtent kapitalizmo bei fašizmo analizės [3]. Dažnas šio menininko kūrybos elementas taip pat privalo būti žmogiškų formų vaizdavimas pasitelkiant groteską, individą vaizduojant be akių, be kelių galūnių, ar atvirkščiai – padidinant šias iki neproporcingo dydžio. To neslepia ir pats menininkas, teigdamas, jog jei kas nors žvelgdamas į šio darbus jaučiasi nemaloniai, nesvarbu ar fiziškai, ar morališkai, vadinasi jo darbas suveikė [4]. Ganėtinai aišku, jog savo darbais, kaip ir kiekvienas menininkas, ypač šiuolaikinio meno atstovas, Choi Xooang nori sukelti emocija, publikos bei žiūrovo reakciją į vieną ar kitą savo darbą. Šokiruodamas savo darbais, kurie yra nuostabus realizmo ir fantazijos mišinys, kūrėjas tik dar kartą įrodo, jog visuomenės sukurtos normos, perteiktos mene per kiek kitokią prizmę, sukuria nesuvaidintas žmonių reakcijas.

Kūno kalbos svarba

Korėjiečių menininko darbai neatskiriami nuo emocijų – šios visada puikiai atsispindi skulptūroje vaizduojamo žmogaus veide. Pyktis, nerimas, liūdesys, džiaugsmas ar skausmas – visos šios emocijos yra neatsiejama Choi Xooang kūrinių dalis, be kurių šių nebūtų įmanoma įsivaizduoti [1]. Kadangi didžioji kūrėjo skulptūrų dalis atspindi žmogų bei žmogaus anatomiją, stebina šio menininko formuojamas siurrealizmo pojūtis, kartu savo darbais perteikiant labai realias žmogaus bei visuomenės, kaip vieno bendro organizmo, problemas. Didžiulę įtaką korėjiečio darbams turėjo ir šio šalies politinė istorija, ypač po Pietų Korėjos konvertavimosi į demokratiją 1987 metais.

Vienybė, požiūris į poras bei nesupratimas

Choi teigia, jog viena neatskiriama visuomenės dalis yra ta, jog žmonės dažniausiai skatinami būti vieningi, tarsi būtų norima suformuoti vieną didelį aparatą, be jokio individualumo ar atskirų žmonių poreikių. Būtent todėl Choi Xooang kritikuoja ir didžiulį Pietų Korėjos porų kultą, savo darbe “The One” kūrėjas vaizduoja porą, kurių nugarose matomos siūlės, perteikiančios šių nugaras susiūtas vienas į kitą [1].

Taip pat menininkas prideda, jog šiuo darbu jis norėjo parodyti, kad visuomenės perdėtas noras žmonės sujungti į vieną, galiausiai nepadeda niekam. Jis teigia, jog būti sujungtam su kitu žmogumi paprasčiausiai galiausiai turėtų labai pakenkti žmonių individualumui [1].

Tačiau, būna momentų, kai menininkas lieka nesuprastas, kadangi naudojant groteską, publikos akimis tai pirmiausiai būna sujungiama su šokiruojančiais saubo filmais, kurie dažnam sukelia šlykštumo jausmą. Pats Choi Xooang teigia, jog savo darbais šis nesistengia pasiekti tokio poveikio – net ir darbuose, kur vaizduojamos po vieną pabirusios galūnės, kūrėjas stengiasi suteikti šioms gyvybės, o ne mirusio žmogaus galūnės efektą.

Nors Korėjos šiuolaikinio meno scena pripildyta nuostabiai talentingų, jaunų ir sunkiai dirbančių menininkų, šio kūrėjo darbai paprasčiausiai sugeba, išsiskirdami ir minios, priversti žiūrovą akimirkai sustoti ir susimąstyti. Šiomis dienomis korėjiečių menininkas susilaukė populiarumo bei dėmesio ne tik savo gimtojoje šalyje, tačiau ir Jungtinėse Amerkos Valstyjose, kur Niujorkę vyko skulptoriaus paroda. Tikimasi, jog šis menininko pasisekimas atneš ir daugiau dėmesio visai Pietų Korėjos šiuolaikinio bei modernaus meno sferai, atverdama daug naujų kelių Korėjos menininkams.

Šaltiniai

  1. Cuddy, D. Biography of Xooang Choi. 2017. Internetinė prieiga: https://www.widewalls.ch/artist/xooang-choi/ [žiūrėta 2018 08 12]
  2. Choi Xoo Ang. Internetinė prieiga: http://www.artnet.com/artists/choi-xoo-ang/ [žiūrėta 2018 08 15]
  3.  Ryu, H. Choi Xooang — The Blind for the Blind. Internetinė prieiga: https://slash-paris.com/en/evenements/choi-xooang-the-blind-for-the-blind [žiūrėta 2018 08 15]
  4.  Fullerton, J., Han, S. Choi Xooang’s sculptures test the boundaries of human form. 2017. Internetinė prieiga: https://edition.cnn.com/style/article/xooang-choi-sculpture/index.html [žiūrėta 2018 08 14]
  5. Skulptūrų nuotraukos – Choi Xooang svetainė: http://xooang.com/

[1] Cuddy, D. Biography of Xooang Choi. 2017. https://www.widewalls.ch/artist/xooang-choi/

[2] Choi Xoo Ang http://www.artnet.com/artists/choi-xoo-ang/

[3] Ryu, H. Choi Xooang — The Blind for the Blind. https://slash-paris.com/en/evenements/choi-xooang-the-blind-for-the-blind

[4] Fullerton, J., Han, S. Choi Xooang’s sculptures test the boundaries of human form. 2017 https://edition.cnn.com/style/article/xooang-choi-sculpture/index.html